
Innoveren is een principe dat niet iedereen zal kunnen bevatten. Het blijven groeien, blijven ontwikkelen en daarbij ook nog eens de rest een stapje voor zijn kan zich een lastige taak bewijzen voor iedereen die niet die feel heeft voor vernieuwing. Als er een bedrijf is in de technologische tak die hierom bekend staat is het Apple wel. Het bedrijf weet sinds zeker een decennia een muurvaste koppositie te behouden en het lijkt er niet op dat het bedrijf deze binnen betrekkelijke tijd af zal gaan staan.
De obstakels
Dit hoewel er wel enige obstakels waren in de afgelopen jaren en enkele tegenslagen, de één wat groter dan de ander. Zo zijn er enkele teleurstellende producten alsook veranderingen doorgevoerd die in eerste instantie met kritieken werden onthaald. Ook was er natuurlijk het plotse overlijden van Steve Jobs, de man die werd gezien als de drijvende kracht achter het bedrijf. Zonder zijn visie, zo werd gevreesd, zou het bedrijf binnen korte tijd ineenstorten.
Wat is innovatie?
Maar je kunt jezelf het volgende afvragen: hangt innovatie altijd af van de nieuwste producten? De nieuwste technologieën? Of kun je ook innoveren zonder constant iets nieuws te doen? Bijvoorbeeld door te innoveren in je winstmodel of productlijn. Het lijkt erop dat Apple met het lanceren van de iPhone SE deze vraag wilt testen. Het compacte budgetmodel moet een nieuw marktsegment aan gaan boren voor de computergigant, dat zich tot voor kort enkel richtte op de rijkere consument. Op deze manier zou je kunnen stellen dat Apple innoveert door een nieuwe consument proberen te vinden. En hoewel de iPhone SE qua uiterlijk wellicht heel wat weg heeft van een voorgaand model, namelijk de 5 en de 5S, gebeurt er aan de binnenkant heel wat nieuws. Dit is wellicht innovatie op een heel ander niveau.